Stichting Certificering Executeurs

De SCE is de Stichting in Nederland die executeurs certificeert. Certificering vindt plaats op grond van kennis, ervaring en kunde. SCE-executeurs beschikken over de juiste kennis en ervaring om op een goede wijze een nalatenschap te behandelen. Of om als ‘sparringpartner’ te werken met een benoemde executeur.
Als u een gecertificeerde executeur zoekt kunt u deze op deze site vinden. (zie ook Gecertificeerde executeurs). U kunt vrijblijvend contact leggen met de gecertificeerde executeurs op deze lijst.

De SCE is een onafhankelijke stichting. Er is echter wel een band met de vereniging NOVEX (Nederlandse Organisatie Voor Executeurs). Leden van deze vereniging kunnen in aanmerking komen voor certificering. (zie ook Certificeringsvereisten)

De Stichting Certificering Executeurs (SCE) is op 24 december 2009 opgericht met onder meer het doel het bevorderen en in stand houden van de kwaliteit van het beroep van executeurs, zodat de executele zich op een maatschappelijke en vakinhoudelijk verantwoorde wijze kan ontwikkelen ter bescherming van de belangen van de consument.

Op dit moment zijn er landelijk 83 Gecertificeerde Executeurs. De Gecertificeerde Executeurs hebben verschillende achtergronden, zoals uit het notariaat, bankwezen, estate planning, juridische dienstverlening. De vereisten voor certificering staan onder “certificeringsvereisten“. Diegene die zich gecertificeerd executeurs mogen noemen moeten aan die vereisten voldoen en tevens dient de gecertificeerde executeur iedere drie jaar opnieuw te worden gecertificeerd.

De Stichting Certificering Executeurs (SCE) kent een bestuur, certificeringscommissie en een commissie van toezicht. De SCE heeft een Reglement register SCE, Reglement Commissie van Toezicht en een Gedragscode voor gecertificeerde executeurs. Mocht u meer informatie willen, dan kunt u contact opnemen met het secretariaat van SCE, per mail bereikbaar op info@novex-executeur.nl.